SHARE
Sokkoló kijelentéseket tett a New York Times hasábjain egy “biblia-kutató” a homoszexualitással kapcsolatban. Úgy véli, az Írás támogatta az ilyen kapcsolatokat, s nem tiltotta. Csattanós válasz érkezett Michael Brown neves írásmagyarázótól.

Michael Brown Biblia-kutató válasza:

Mit tesz egy átlagos ember, ha olyan részt talál a Bibliában, ami ellenkezik a véleményével? Mi van akkor, ha nem mindegyik versszak támasztja alá az álláspontodat? Egyszerű. Csak át kell írni a Bibliát úgy, hogy az neked is tetsszen. Legalábbis Idan Dershowitz biblia-kutató pont ezt tette.

A New York Times véleménycikkében Dr. Dershowitz összegezte a 2017-es akadémiai dolgozatát, amit a Hebrew Bible and Ancient Israel című folyóiratban publikált. (Nem is meglepő, hogy a Times publikálta az írást, ugye?)

Dr. Dershowitz azt állítja, hogy “mielőtt a Léviták könyvét megalkották, a homoszexuális szex tilalma – legyen szó férfiról, vagy nőről – gyakorlatilag nem volt ismert az ősi világban.” Úgy hiszi, hogy a Léviták könyvét “hosszú időn keresztül alkották, a szövegrészeket több mint egy író szerezte.”

A kutató úgy hiszi, hogy “a Léviták könyvének egy korábbi változata… vélhetően nem tett említés a férfiak közötti szexualitás témájában.” (Fontos itt megjegyezni: A Léviták könyvének egy nem létező kiadására utal. A szóban forgó könyv a saját képzeletének szüleménye. A Léviták könyvének ősi nyelven íródott szövegrészei korszakokon keresztül fennmaradtak.)

De nem úgy Dershowitz úr, aki azt állítja “jelentős bizonyítéka van arra, hogy a Léviták könyve 18 fejezetében szereplő törvények korábbi változatában engedélyezve volt a férfiak közötti szexuális kapcsolat.”

Sehol nincs pozitívan említve

Mint olyasvalaki, aki hasonló tudományos képzésben vettem részt, mint Dr. Dershowitz, bizton állíthatom, hogy ez nem több, mint tudományos agyszülemény a részéről, amit teljes egészében nonszensznek kellene nyilvánítani, és el kellene utasítani.

Ne felejtsük el, 1) a Biblia sehol nem beszél pozitívan a homoszexualitásról, 2) minden Bibliában található utalás a homoszexualitásra negatív előjelű,

és 3) minden házasságra és családra utaló igeszakasz heteroszexuális kontextusban beszél a témáról.

Akkor mégis hogyan juthatott ilyen felháborító következtetésre Dr. Dershowitz?

Az első megfigyelése, hogy a Közel-Kelet világában “gyakorlatilag ismeretlen volt a homoszexuális kapcsolat tilalma.”

Miközben van abban igazság, hogy többnyire híján volt az ősi világ az ilyen tilalmaknak, helyenként azért lehet olvasni a férfi szodómia különféle formáinak kőkemény büntetéseiről. Szóval ez a kijelentés erősen túlzó.

Ami viszont fontosabb. Úgy tűnik, hogy a Közel-Keleti régióban a bálványimádó kultúra részei voltak legtöbbször a homoszexuális cselekedetek. Más szóval, annak a pogány kultúrának, amit a Biblia élesen megítél. Nem csoda, hogy ennél hangsúlyosabban nem volt szükséges ezeket a cselekedeteket tiltatni. Tény, hogy a Léviták könyve is megerősíti, hogy ezek a bűnös cselekedetek a környező ősi világban széles körben elterjedtek. Izraelnek éppen ezért nem szabadott követnie ezt a példát! (Léviták 18:1-3, 23-30.)

Irreális logika: félreírt vérfertőzés = szabad homoszexualitás

De nem itt van Dr. Dershowitz érvelésének lényege.

“Kis nyomozó munka” után arra jut, hogy felfedezte a Léviták könyvének 18. fejezetének egy “eredeti” verzióját, ami csak a homoszexuális vérfertőzést tiltja. Minden más homoszexuális cselekedetet engedélyez.

Nem csupán ott hibádzik ez az érvelés, hogy teljesen nélkülözi az írásos bizonyítékot (van, amit nem lehet elégszer ismételni), de az is bizarr elgondolás, hogy az ősi Izraelben, a férfiak azzal a férfival hálhattak volna szabadon, akit csak megkívántak, büntetés nélkül, egészen addig, míg az nem a közeli vérrokonuk.

Amúgy a törvény szerint csak azokkal a nőkkel létesíthettek kapcsolatot, akikkel házassági szövetségre léptek, és velük is csak konkrét tisztasági szabályok betartásával.

Melegnek lenni az ősi Izraelben, meglehetősen pária létet vont maga után, Isten konkrét szankcióival egyetemben.

Mi az a “felfedezés”, ami alátámasztaná Dr. Dershowitz állításait?

Azt állítja, hogy a Léviták 18:7 és 18:14 eredeti héber szövege olyan kifejezéseke használ, ami természetszerűen felfedi a tényt, hogy a versszakok a férfi és az édesapja, vagy épp az édesanya között szexualitást tiltja (7. versszak), illetve a férfi és a nagybátya közöttit (14. versszak). Ebben a jelenlegi verzióban (ismétlem: csak egy létezik) azt írja: “A törvény, ami az apával való kapcsolatra vonatkozott elhomályosult, és a nagybácsival való pedig újra lett értelmezve a nagynénivel való szexualitás tilalmaként.”

Pont, hogy engedélyezte a mózesi törvény?

A Léviták 18:22-vel kapcsolatban, ami két férfi kapcsolatát tiltja (ez a Léviták 20:13-ban is szerepel), azt írja, az izraelita történelem későbbi szakaszában került bele. Ahogyan Dr. Dershowitz írja: “Sőt mi több, az azonos nemű kapcsolatok tilalma kifejezetten azért kerülhetett bele, mert a korai szövegváltozat egykor engedélyezte a homoszexuális kapcsolatot.”

Természetesen, az azonos neműek közötti kapcsolat sosem volt elfogadható az ősi Izraelben (még egyszer, nulla bizonyíték van ennek az ellenkezőjére), miközben két versszak is, amit Dershowitz idéz, pont a tézisét dönti meg.

A válaszom pontokban:

1) Mivel minden homoszexuális kapcsolat tiltva volt, nem volt ok konkrét változatainak a tiltására.

2) A másik oldalon ugyanakkor, mivel engedélyezve volt többféle heteroszexuális kapcsolat, ezért fontos volt leszögezni, hogy melyek vannak tiltva, amit a Léviták 18 meg is tesz.

3) A Léviták 18:7 és 14 tiltja a szexuális kapcsolatot az apa feleségével, az apa testvérének feleségével, mint olyan tettek, amelyek megszégyenítik az apát. Különböző fordítások arról szólnak, hogy ne fedettessen fel az apa, vagy anya mezítelensége. Hasonlóan a testvéreikre vonatkozóan.

4) Nincs írásos bizonyíték – de még csak a leghalványabb nyelvi jel sincs – arra, hogy a Léviták 18:22-t később toldották volna a szöveghez.

5) Amit ma “Bibliának” hívunk az meglevő szöveges forrásokra hivatkozik, tehát héber, arámi és görög írásokra, amik generációkon átívelve maradtak ránk. Nem pedig légből kapott kreált toldásokon alapszik.

Ez tehát az jelenti, hogy mindazok, akik kézbe veszik Isten szavát, a kijelentések már régóta állnak: a homoszexualitást Isten tiltja, de van lehetőség a megtérésre, bűnbocsánatra és egy új életre azok számára, akik a bizalmukat a Megváltóba helyezik.

(Michael Brown Ph.D. fokozatát a New York-i Egyetem Közel-Keleti Nyelvek és Irodalom szakán szerezte. Számtalan írást publikált már az Ószövetség és a sémita írások témájában és vezető tudósok támogatásával Ószövetség témájában írta akadémiai munkáit is. )